fredag 10 augusti 2012

Gurka

(orginalinlägg 31 juli 2012 på min privata blogg)



Jag har ju funderat över att använda kortleken som grund för matten i höst i min klass. Dels använda den för att hitta 10-kamrater, använda de olika räknesätten osv, men även spela mycket kort. Därför testade vi ett för killarna nytt kortspel nu i kväll, Gurka.

Man har 6 st kort, färgerna spelar ingen roll, utan det gäller att lägga högre eller sitt lägsta kort jämfört med den som la innan dig. Den som har högt kort kvar att lägga ut som sista kort, får så många poäng. Man åker ut när man kommer till 32.

Vi hade flera spännande funderingar när vi spelade :) Vilket kort ska man lägga ut när man börjar? Hur spelar man taktiskt? Hur ska jag sortera korten på min hand? Tror det blir ett bra spel för mina skolbarn.

Dags att skaffa 25 st kortlekar då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar