måndag 31 mars 2014

LURBRAK

Idag har vi jobbat efter LURBRAK för att lära oss en strategi vid problemlösning.
Vi jobbade alla tillsammans, läste och skrev ihop. Några pustade och suckade (de som redan hade en egen strategi), några ropade Vänta! jag hänger inte med (de som kände att de lärde sig något nytt) och några nickade (de som kände igen sig). 

Jag tror på att ge barn modeller. Att lära dem att sätta ord på sina tankar, vare sig det är konflikthantering, kamratskap, läs- och skrivsätt eller inom något annat ämne. Den senaste tidens debatt om att "allt" vi gör i skolan är fel, vi blir bara sämre och sämre och det vi gör är vi inte inte utbildade för eller görs på vetenskaplig grund, gör att det pyr och kokar i många personalrum. 

Men, nu skulle med tid för reflektion inte gå till det negativa......

Jag reflekterar idag över att LURBRAK är en tankemodell, ett sätt att ta sig an problemlösning och det är en genomtänkt modell. Vill du kan du läsa mer här (http://ncm.gu.se/media/nywebb/matematikutvecklare/forelasare/intensivundervisning.pdf) från NCM, nationellt centrum för matematikutbildning. 

Det jag önskar av mig själv, att jag hade gått igenom den här modellen tidigare. Men bättre sent än aldrig. Imorgon ska vi jobba vidare. Börja lektionen med att göra en uppgift tillsammans och sedan får de jobba på själva. Veckans läxa är också problemlösning som ska lösas med hjälp av LURBRAK. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar